Professori Petri Pellikka on FSAI:n tutkimusjohtaja. Hän on toiminut pitkään Afrikassa ja tuo nyt mukanaan Kenian kokemukset Namibiaan – vahvistaakseen tutkimusta, yhteistyötä ja uusia avauksia Eteläisessä Afrikassa.

Mikä sai sinut liittymään Instituutin toimintaan?


Perustettuani infrastruktuurin ja tiekartan Helsingin yliopiston Taitan tutkimusasemalle Keniassa ja jätettyäni johtajan tehtävät vuonna 2024, olin todella innoissani siitä, että pääsen hyödyntämään siellä vuodesta 2003 alkaen karttuneita kokemuksia ja oppeja myös Eteläisessä Afrikassa. Namibiassa näyttää olevan alusta asti valmiudet lähteä liikkeelle. Kehitysmaantieteilijänä olen tyytyväinen, jos osaamisestani on hyötyä uusissa olosuhteissa.

Mihin haluat erityisesti keskittyä uudessa roolissasi?


Oma tutkimusalueeni on ollut maankäytön ja maanpeitteen muutosten havaitseminen kaukokartoituksen avulla sekä muutosten vaikutukset ilmastoon ja ekosysteemipalveluihin, ja aion jatkaa tätä linjaa. Helsingin yliopiston tiimini kanssa haluamme tutkia ilmastonmuutokseen sopeutuvaa maataloutta ja veden keruuta kuivuuden koettelemassa Namibiassa. Myös luonnonsuojelu ja sen vaikutukset maankäyttöön kiinnostavat minua, ja Namibia sekä Botswana tarjoavat tähän hyvät mahdollisuudet. Lesothossa olen mukana suuressa vesihankkeessa, jonka toivon toteutuvan vuonna 2026. Tutkimusjohtajana haluan rakentaa verkostoja ja luoda siltaa suomalaisen ja namibialaisen tiedeyhteisön välille – ja myöhemmin myös laajemmin Eteläisen Afrikan akateemiseen maailmaan. Suomessa puolestaan haluan levittää tietoa siitä, millaisia mahdollisuuksia Namibia ja FSAI voisivat tarjota suomalaisille yliopistoille, tutkimuslaitoksille, järjestöille ja yrityksille.

Mitä kulttuurienvälinen yhteistyö ja yhteistyö Eteläisen Afrikan kanssa merkitsee sinulle henkilökohtaisesti?


On aina seikkailu astua uuteen maahan, joka on kiehtonut minua vuosikymmeniä upeiden maisemien, ilmaston ja luonnon vuoksi – ja myös siksi, että Suomella on erityinen suhde Namibiaan. Tämä jatkaa työtäni Keniassa, jossa tein yhteistyötä myös eteläafrikkalaisten tutkijoiden kanssa. Olen aina työskennellyt kansainvälisesti, myös oman tutkimusryhmäni Earth Change Observation Labin kanssa Helsingin yliopistossa.

Miten rentoudut työpäivän jälkeen?


Pidän erityisesti murtomaahiihdosta, joka ei Namibiassa onnistu, mutta onnistuu Lesothossa. Jos ei ole lunta, niin pyöräily ja luonnossa kävely rentouttavat, samoin kaikenlaiset pallopelit.

Jos voisit suositella yhden kirjan, elokuvan tai paikan, mikä se olisi ja miksi?


Lempielokuviani ovat Benjamin Buttonin uskomaton elämä, joka perustuu F. Scott Fitzgeraldin kirjaan, sekä Walter Mittyn salainen elämä, joka taas perustuu James Thurberin teokseen. En ole vielä lukenut kirjoja. Molemmissa matkataan ympäri maailmaa – ja myös ajassa.